klart.se

tisdag 26 januari 2010

Riktig Fimbulvinter idag med :)

Imorse var det - 14,6 grader här = BRRR!!!
Kom pga av kylan att prata om Fimbulvinter med en vårdtagare som jag var hos idag och att det kom från den Nordiska mytologin det visste vi i alla fall.
 Men inte mycket mer , så nu har jag varit inne på Wikipedia och kollat vad som stod där :)
Fimbulvinter kommer från fornnordiska fimbulvetr som betyder : den mäktiga/stora vintern.
I nordisk mytologi var det ett tecken på att Ragnarök obevekligen var i antågande.
Fimbulvintern sades vara en vinter som varade i 3 år utan någon sommar.
Den hade trollats fram av Valand som hade sitt vinterviste i Finland hos Snö den gamle.
Ordet används också för att beskriva det kalla klimatet i Norden under järnåldern. " Wikipedia!"
Just nu känns det som om det skulle kunna vara vinter i 3 år frammåt *fniss*
Våren känns allt bra avlägsen!!!
Har varit nere på Östra Stranden och fotograferat lite idag efter jobbet.
På havet har isen börjat lägga sig och det är ovanligt här i Halmstad. Det såg inte ut att vara något som höll att gå på så jag gick ut på bryggan/rampen på Handikappsbadet istället. Den var ungefär lika hal som den ser ut att vara på korten , så jag var lite tveksam om jag skull gå ut på den? Jag såg scenariot med mig liggandes sprattlande i vattnet efter att ha halkat av *fniss*
Nu hände ju som tur var inte det och det blev en del bra kort om jag får säga det själv *fniss*
Lägger upp ett par av korten här , resten får du kika på , på min hemsida :) Där dom ligger på fliken :Vinterbilder 2009/2010

Klicka på bilderna om du vill se dom i större format :)
















När jag kom hem så hade fåglarna länsat bägge fröautomaterna , så det var bara att fylla på dom det första man gjorde innan jag gick in för att mata Sixten som satt och jamade i trappan *ler*
Nu har jag gjort dom baconlindade biffarna på Vildsvinsfärs och dom blev jättegoda!!!
Kan jag verkligen rekommendera :)
Det gick åt betydligt fler av dom än jag räknat med , så det blev bara till en middag till över *ler*

1 kommentar:

Pia sa...

Hej Camilla!
Då vet man vad fimbulvinter är då!
Pratade med svärmor idag och hon kom ihåg de svåra krigsvintrarna de hade här i Skåne, med ca -40 och Öresund belagd med tjock is! Huh!

Din brygga här hade jag nog inte gått ut på!
Kram